ထူး | Arakan Yoma

ေဒတစ္ပတ္မွာေတာ့ အိႏိၵယမ်ိဳးႏြယ္စုတစ္ခုျဖစ္ၿပီးေက ရခိုင္ျပည္နယ္ရဲ႕ ၿမိဳ႕နယ္အခ်ိဳ႕မွာ ျဖန္႔ႀကဲနီထိုင္လွ်က္ရွိေရ ဟိႏၵဴဘာသာဝင္တိထဲက ဘာသာေရးေခါင္းေဆာင္တစ္ဦးအေၾကာင္းကို တင္ျပခ်င္ပါေရ။ သူစြာ ရခိုင္ျပည္နယ္ အတိုင္းအတာမွာဆိုေက ၾသဇာအရွိဆုံးဟိႏၵဴဘာသာေရးေခါင္းေဆာင္ တစ္ဦးေလ့ ျဖစ္ပါေရ။

ျပည္နယ္အတြင္းမွာ ဟိႏၵဴဘာသာဝင္ ေထာင္နဲ႔ခ်ီ နီထိုင္ကတ္ေကေလ့သူတို႔ဘာသာဝင္တ၏ိ ထုံးတမ္းအရ ဘုန္းႀကီးလုပ္ေတ အေရအတြက္စြာ လက္ခ်ိဳးရီလို႔ရေရ အေရအတြက္ရာ ရွိႏိုင္ပါေရ။ ယင္းအထဲ သူေလ့ပါဝင္နီပါေရ။ သူေရ ရခိုင္ျပည္နယ္ စစ္ေတြၿမိဳ႕ ၊ ေအာင္မဂၤလာရပ္ကြက္၊ မင္းဘာႀကီးလမ္းမွာရွိေရ “သွ်ရီသွ်ရီ” ေဒၚေရွာပူဇာဘာရီ “စႏၵီမယ္ေတာ္” ဟိႏၵဴေက်ာင္းရဲ႕ ေခါင္းေဆာင္ ကီသွ်နာဂ်ာကာရာဝတီ ျဖစ္ၿပီးေက ရခုိင္အမည္အားျဖင့္ ဦးေအာင္ေရႊလို႔ ေခၚတြင္ပါေရ။

 “က်ေနာ့္အဖဆုံးေရခါ ညီအကို၊ ေမာင္ႏွမ ၁၀ ေယာက္က်န္ခေရ။ ၁၀ ေယာက္မွာ အငယ္ဆုံးျဖစ္ေတအတြက္ အဖက မေသခင္ဆိုထားတယ္။ ေက်ာင္းမွာ ပြဲလားလုပ္ၿပီးေက ဘုရား၊ တရားနဲ႔ နီဖို႔အတြက္ ေဒဘုန္းႀကီးကို မစြန္႔လႊတ္ေက့။ တစ္သက္လုံး ေဒအလုပ္ကို လုပ္ရမယ္။ အဖ၏ ကတိေၾကာင့္ ေဒဘုန္းႀကီးအလုပ္ကို လုပ္နီစြာ။”

ေဒေလာကထဲကို စဝင္စဥ္မွာ သူစြာ အသက္ ၁၂ အရြယ္ရာ ရွိပါသိေရ။ ယင္းအခ်ိန္မွာ သူမြီးဖြားရာ ရန္ကုန္ၿမိဳ႕၊ ကမာရြတ္လိႈင္ၿမိဳ႕က ဟိႏၵဴဘုရားရွိခိုးေက်ာင္းမွာ နီခၿပီးေက ယင္းကတဆင့္ ဗိုလ္ေအာင္ေက်ာ္လမ္း၊ ဝန္ႀကီးမ်ား႐ုံးေရွ႕က စႏၵီမယ္ေတာ္ႀကီးေက်ာင္း၊ ေနာက္ သံလြင္ၿမိဳ႕၊ တေကာင္းလမ္းက ကာလီမယ္ေတာ္ႀကီးေက်ာင္းတိမွာ နီခပါေရ။

ယင္းအထဲနီမွ ရခိုင္ျပည္နယ္ ေမာင္ေတာၿမိဳ႕ကို ေရာက္ရွိလာၿပီးေက စစ္ေတြၿမိဳ႕က စႏၵီမယ္ေတာ္ ဟိႏၵဴဘုရားရွိခိုးေက်ာင္းရဲ႕ ေက်ာင္းထိုင္ အျဖစ္ ေရြးခ်ယ္ခံခရစြာ ျဖစ္ပါေရ။ လက္ရွိမွာ ၄၅ ဝါ ရရွိထားၿပီးေက အသက္က ၅၅ ႏွစ္ရွိနီပါယာ။ ဓေလ့ထုံးတမ္းတိအရ ဘုန္းေတာ္ႀကီးတိုင္းစြာ ဟိႏၵဴဘာသာဝင္တိ ျဖစ္ကတ္ေကေလ့  ဟိႏၵဴဘာသာဝင္တိုင္းေရ ဘုန္းေတာ္ႀကီးလုပ္လို႔ မရပါ။ မ်ိဳး႐ိုးကေလ့ ဘုန္းေတာ္ႀကီး မ်ိဳး႐ိုးျဖစ္နီဖို႔ လိုအပ္ပါေရ။

 “ဟိႏၵဴတိုင္း ဘုန္းႀကီးလုပ္လို႔မရ။ အမိ၊ အဘ၊ ဘိုးစဥ္ေဘာင္ဆက္ကနီ ေမြးဖြားလာေရ သား၊ သမီးတိကေတာ့ ဘုန္းႀကီးလုပ္လို႔ရယာ။ အမိေလ့ ဘုန္းႀကီးသမီး၊ အဖေလ့ ဘုန္းႀကီးသား ျဖစ္ရမယ္။ မြီးဖြားလာေရ သား၊ သမီးစြာ ဘုန္းႀကီးလုပ္လို႔ ရေရ။ လူတိုင္းလုပ္လုိ႔ မရ။”

ဟိႏၵဴဘာသာဝင္တိမွာ ဘုန္းေတာ္ႀကီးတိေရ ဘာသာေရးကိစၥနဲ႔ ပတ္သတ္လို႔ အရာရာတိုင္းကို လုပ္ကိုင္ခြင့္ ရရွိထားကတ္ေကေလ့ ႏိုင္ငံေရးကို ဝင္ေရာက္စြပ္ဖက္လုပ္ကိုင္ခြင့္ မရွိပါ။ ယင္းၾကာင့္ ႏိုင္ငံေရးနဲ႔ သက္ဆိုင္ေရ အမႈကိစၥတိကို ဘုန္းေတာ္ႀကီးတိကနီတစ္ဆင့္ ေဂါပကတိလက္ထဲကို အာဏာအျပည့္အဝလႊဲထားေလ့ ရိွပါေရ။

 “က်ေနာ္တို႔မွာက်ေက ဟိႏၵဴဘာသာေရးဘုန္းႀကီးမွာ ဘုန္းႀကီးက ဘာသာေရးကိစၥနဲ႔ အစစအရာရာမွာ လုပ္ရေရ။ ကိုင္ရေရ။ ႏိုင္ငံေရးကို လုပ္လို႔မရ။ ယင္းၾကာင့္ ေဂါပကအဖြဲ႔ကို အာဏာအျပည့္အဝေပးထားေရေလ။ ဘုန္းႀကီးက တစ္ဆင့္။”

ေနာက္ၿပီးေက ဟိႏၵဴဘုန္းေတာ္ႀကီးတိုင္းဟာ တစ္ျခားဘုန္းေတာ္ႀကီးမ်ိဳးဆက္တိရဲ႕ သမီးေတာ္တိနဲ႔ လက္ထပ္ခြင့္ ရွိပါတယ္။ ယင္းပိုင္မ်ိဳးဆက္တိက မြီးဖြားလာေရ သူတိစြာ ဘုန္းေတာ္ႀကီးျဖစ္ခြင့္ ရွိပါေရ။ ဘုန္းေတာ္ႀကီးျဖစ္ပါလွ်က္နဲ႔ ယင္းပိုင္မ်ိဳး႐ိုးမဟုတ္ေတ တစ္ျခားတစ္ေယာက္ကို လက္ထပ္ေတဆိုေက မြီးလာေရ သား၊ သမီး႐ို႕ေရ ဘုန္းေတာ္ႀကီး မ်ိဳး႐ိုးမစစ္လုိက္ပါယာ။

 “ဘုန္းႀကီးက အိမ္ေထာင္ေတာ့ ျပဳရေရ။ မြီးလာေရ သား၊ သမီးကေလ့ ဘုန္းႀကီးလုပ္ရေရေလ။ ယေကေလ့ ဘုန္းႀကီးကနီၿပီးေက တစ္ျခားဟိႏၵဴမတစ္ေယာက္ကို အိမ္ေထာင္ျပဳမယ္ဆိုလို႔ရွိေက မြီးလာေရ သား၊ သမီးတိစြာာ ဘုန္းႀကီးအစစ္ မဟုတ္ယာ။”

ဆြမ္းသုံးေရ နီရာမွာေလ့ ဘုန္းႀကီးတိမွာ အိမ္ရွင္မတိ ခ်က္ျပဳတ္ေတ အစားအစာတိကိုရာ သုံးေဆာင္ခြင့္ရွိၿပီးေက အိမ္ရွင္မ မနာမက်န္းေရအခါမွာ ဘုန္းေတာ္ႀကီး ကိုယ္တိုင္ခ်က္ျပဳတ္ရပါေရ။ ဘုန္းႀကီးကိုယ္တိုင္ကလည္း ခ်က္ျပဳတ္ဖို႔ အခက္အခဲရွိေရဆိုေက ဟိႏၵဴဘာသာဝင္ အမ်ိဳးသမီးတစ္ဦးကို ဘုန္းႀကီးတိ၏ က်င့္ဝတ္တိကို သင္ျပၿပီးေက တရားခ်ပီးရေရလို႔ ဆိုပါေရ။

 “က်င့္ဝတ္ကို လုိက္နာမယ္ဆိုရင္ တကာမႀကီးက ခ်က္ျပဳတ္စြာကို ဘုန္းႀကီးစားေသာက္လို႔ရေရ။ ဘုန္းႀကီးမွာ ဂါထာသိနီရမယ္။ က်င့္ဝတ္ကို တကာမႀကီးကို နားခ်မယ္။ ၿပီးစြာနဲ႔ ခ်က္ျပဳတ္လို႔ရယာ။ က်ေနာ္႐ို႕ ဘိုးစဥ္ေဘာင္ဆက္ကနီၿပီေကး အဘိုးအဘြားတိက နီၿပီးေတာ့ ဟိႏၵဴမွာ ကိုယ့္စြာကိုယ္ ခ်က္စြာ၊ စားစြာ၊ လုပ္စြာ၊ ကိုင္စြာမွာ ေဆးစြာမွာ အသား၊ ငါး၊ ဟိုခ်င့္၊ ေဒခ်င့္ အားလုံးကိုက်ေတာ့ တကာ၊ တကာမႀကီးတိ ခ်က္ျပဳတ္ဖို႔ဆိုေက ဟိႏၵဴတိမွာ ဘုန္းႀကီးတိ က်ေနာ့္ ဘုန္းႀကီးက်င့္ဝတ္နဲ႔ နိယာမဆိုစြာ ဇာပိုင္လဲဆုိေက ဘုန္းႀကီး စားစြာ၊ ေသာက္စြာ၊ ေဘာစဥ္ အစစအရာရာအားလုံး အသီးအႏွံက်ေတာ့ေက ဝယ္ၿပီး တကာ၊ တကာမေတြ လာလို႔ လွဴေရ။ ခ်က္ျပဳတ္ ေတအခါ ကိုယ့္စြာကိုယ္ ခ်က္ျပဳစားရေရ။”

ဟိႏၵဴဘာသာနဲ႔ ဗုဒၵဘာသာစြာ ကိုးကြယ္ပုံခ်င္း၊ ဓေလ့စ႐ိုက္တိခ်င္း ကြဲျပားေကေလ့ ယူဆပုံ၊ ယုံၾကည္ပုံေတာ့ ေကာင္းမကြားျခားပါ။

 “ဦးဥတၱမေျပာထားေရ။ ကိုယ့္စာကိုကိုယ္ အရင္တတ္ေျမာက္ေအာင္သင္။ ကိုယ့္ဟိႏၵဴဘာသာမွာရွိတဲ့ တစ္လင္၊ တစ္မယားစနစ္ေပါ့။ တစ္ျခားဘာသာကို ယူမယ္ဆိုရင္ ကိုယ့္ဟိႏၵဴဘာသာေရး လုပ္ထုံးလုပ္နည္းကို နားလည္မွာ မဟုတ္ဘူး။ သိမွာမဟုတ္ဘူး။ ဒါေၾကာင့္ ကိုယ့္ဘာသာကို ယူရမယ္ဆိုတာ ရိွပါေရ။”

ဟိႏၵဴဘာသာဝင္တိေရ ရခိုင္ျပည္နယ္ေျမာက္ပိုင္းက စစ္ေတြနဲ႔ ေမာင္ေတာၿမိဳ႕နယ္တိမွာ မ်ားေသာအားျဖင့္ နီထိုင္ေလ့ရွိၿပီးေက ဘူးသီးေတာင္မွာ အနည္းငယ္ရွိပါေရ။ သူ႐ို႕အမ်ားစုမွာ ေအာက္ျခီလက္လုပ္လက္စားတိ ျဖစ္ၿပီးေက ပညာေရး၊ က်န္းမာေရး စသျဖင့္ အားနည္းေရ လူမ်ိဳးႏြယ္စုတစ္ခုေလ့ ျဖစ္ပါေရ။

ရခုိင္ျပည္နယ္ထဲက ဟိႏၵဴဘာသာဝင္တိစြာ အေရအတြက္အားျဖင့္ က်န္ဘာသာဝင္တိနဲ႔ ႏႈိင္းစာေက သိသာစြာ နည္းပါးနီေရဆုိေကေလ့ တကယ္တမ္းက်ေက ကမၻာႀကီးမွာ ကၽြန္ေတာ္႐ို႕ လူသားတိနိစဥ္ ကုိးကြယ္ဆည္းကပ္ယုံၾကည္နီကတ္ၿပီးေက သက္ဝင္သူတိအတြက္ ဘာသာတရားမ်ားစြာ ရွိကတ္ေတထဲ ဟိႏၵဴဘာသာစြာ ကမၻာ့သက္တမ္းအရင့္ဆုံးနဲ႔ သမုိင္းအရွည္ၾကာဆုံး ဘာသာတရားတစ္ခုျဖစ္ပါေရ။

ယင္းဘာသာရဲ႕ က်မ္းစာတိစြာ ဘီစီ ၃၀၀၀ ဝန္းက်င္ေလာက္ကပင္ လူတိရဲ႕ ကုိးကြယ္မႈက႑မွာ ေနရာယူချပီးျဖစ္ေတလုိ႔ေလ့ သမုိင္းအေထာက္ထားတိမွာ ေဖာ္ျပခ်က္တိအရ သိရပါေရ။

အထူးသျဖင့္ေတာ့ေက အိႏၵိယႏုိင္ငံရဲ႕ အႀကီးဆုံးဘာသာတရားတစ္ခုလည္းျဖစ္ၿပီးေက ကုိးကြယ္ယုံၾကည္သူတိကေတာ့ ထာဝရ တည္ၿမနီေရ ဘာသာတရားလုိ႔ ခံယူကတ္ပါေရ။

 “အၿမဲတမ္း ပုဂၢိဳလ္တိ မယ္ေတာ္ႀကီးေတိပါးမွာ ဆုေတာင္းေမတၱာပို႔ပါေရ။ အားလုံး က်န္းမာခ်မ္းသာပါစီ။ တိုင္းေရးျပည္ေရး ေအးခ်မ္းဖို႔။ ေဒခ်င့္ကို အၿမဲဂါရဝျပဳပါေရ။ က်ေနာ္ က ေမာင္ေတာ၊ ဘူးသီးေတာင္၊ စစ္ေတြၿမိဳ႕ေပၚမွာ အႏွစ္သုံးဆယ္ေလာက္ရွိပါၿပီ။ ဘုန္းႀကီးလုပ္နီစြာ။ ေဒမွာ(စစ္ေတြ)စိတ္ခ်မ္းသာသေလာက္ တစ္ျခားေနရာမွာ စိတ္မခ်မ္းသာရ။”

ဟိႏၵဴဘာသာေရးေခါင္းေဆာင္တစ္ဦးျဖစ္ေတ ကီသွ်နာဂ်ာကာရာဝတီ (ခ) ဦးေအာင္ေရႊကေတာ့ေက မသီမခ်င္း ေဒသာသနာ့ေဘာင္ထဲမွာပဲ နီလားဖို႔ယာ ျဖစ္ပါေရ။

 “ဘုန္းႀကီးကက်ေတာ့ မေသမခ်င္း ဘာသာေရးကို လုပ္ရဖို႔။ တာဝန္အရေပါ့။ စြန္႔လႊတ္ဖို႔က်ေတာ့ေက စိတ္ထဲမွာေတာင္ မရွိ။”

ဟိႏၵဴဘာသာဝင္ ဘုန္းေတာ္ႀကီးေတြမွာ ဘုရားေက်ာင္းရွိေပမဲ့ မိသားစုနီအိမ္နဲ႔ နီထိုင္ရၿပီးေက ေမြးဖြားလာေရ သား၊ သမီးေတြကိုေလ့ ေယာက္်ားျဖစ္ေက ဘုန္းေတာ္ႀကီး သိကၡာနဲ႔ ညီေအာင္၊ မိန္းကေလးဆိုရင္ သီလရွင္က်င့္ဝတ္တိနဲ႔ညီေအာင္ သြန္သင္ေပးရေရလု႔ိလည္း ဆိုပါေရ။ ေနာက္ပိုင္း ဖခင္ျဖစ္သူကြယ္လြန္တဲ့အခါ သားျဖစ္သူတိက ႀကီးစဥ္ငယ္လိုက္ အမြီဆက္ခံအုပ္ထိန္းရပါေရ။

 “ကိုရင္ဆိုစြာက သား၊ သမီးတိပဲ။ က်ေနာ့္မွာ သုံးပါးရွိေရ။ ဘုန္းႀကီးပါဆို ေလးပါးေပါ့။ အမ်ိဳးသမီးတိက်ေတာ့ ေက မယ္ေတာ့္ပါးကိုလာၿပီး ပြဲလုပ္လို႔ရေရ။ ဘုန္းႀကီးလုပ္လို႔ မရဘူး။ သီလရွင္ပိုင္ နီေရ။ က်င့္ဝတ္ကို ေစာင့္ထိန္းရေရ။ က်ေနာ့္ အဖဆုံးလား ေရ။ အခု က်ေနာ္လုပ္နီရေရ။ က်ေနာ္ၿပီးစြာနဲ႔ ေနာက္ပိုင္း သားတိလာမယ္။ အုပ္ထိန္းရမယ္။ လုပ္ရမယ္။”

 532 total views,  1 views today